Jeg kommer oprindelig fra Polen, men mit mål er at hjælpe de danske børn. Det gør ondt, at se, at man sætter fokus på at hjælpe børn i udlandet (jeg har absolut ikke noget imod det), men overseer de danske børn, som råber om hjælp. De råber, men de professionelle “taler ikke deres sprog”, De har ingen kompetencer til at spotte og hjælpe de udsatte børn. Det sker mere og mere ofte, at de udsatte børn bliver fejldiagnosticeret (ADHD eller autisme), fordi man mangler kompetencer, ressourcer og redskaber til at hjælpe dem på den rigtige måde. Området er også stærk underprioriteret på uddannelsessteder, fordi studerende danner kun kendskab til almindeligfungerende børn. Jeg har blandet mig i forskellige debatter rundt omkring, men uden en stor effekt, derfor har jeg besluttet at skrive en bog og på denne måde sprede mit budskab inden for det pædagogiske felt. Jeg har samlet 12 mest udsatte og oversete grupper børn, og beskrevet både symptomer, som de forskellige grupper børn viser, samt redskaber, som man som pædagog, lærer eller familiemedlem kan arbejde med. Bogen er overskuelig, konkret og skrevet uden overforbrug af fagterminologi, med kapitler, som kan læses uafhængig af hinanden. Det er vigtigt, at alle har råd, tid og overskuelighed til at læse bogen eller udvalgte kapitler. Jeg har kontaktet alle uddannelsessteder i landet, som uddanner pædagoger og lærere og mange institutioner. Jeg håber, at jeg kan gøre en forskel, fordi de professionelle er ofte de eneste, som kan spotte de udsatte, men oversete børn. Det er rigtigt at de danske børn har tag over hovedet, mad på bordet og et hjem, men barndommen i Danmark er desværre ikke altid lyserød, fordi 15 % af børn er udsatte, men oversete. Det er vores ansvar at spotte dem og give dem et lykkeligt barndom tilbage, ellers kan det have alvorlige konsekvenser både for dem selv og samfundet.
Du er mega sej!